En vecka efter förlossningen

Igår blev Wilmer en vecka gammal och det var en vecka sedan förlossningen. Det har gått ganska fort samtidigt som det känns så självklart att han är här hos oss. Vi anpassar oss nog allihop fortfarande lite grann och sen ska vi få egna rutiner när Pontus har börjat jobba. Men för snart en vecka sedan började jag med aktiveringsövningar för magen och knipövningarna har jag kört i över en veckas tid nu. Det går framåt! 

Jag kände faktiskt på min diastas i morse och en liten bit nedanför naveln har det redan gått ihop och ovanför naveln kan jag få in cirka två fingrar. Nu var jag väldigt försiktig när jag kände för jag vågade knappt tro att det var sant. Men det är ju inte bredden som är det centrala utan djupet. Så när jag lände låg jag ner i sängen. Lyfte upp huvud och axlar lite (som påväg upp i en situp) och kände sedan på mellanrummet. 

Nu är det de inre magmusklerna som ska fortsätta tränas för att minska djupet och för att magen inte ska bli "toppig" i övningar. Magövningarna jag kör är en blandning av Lofsans mammaträning där jag aktiverar den inre magmuskulaturen i olika ställningar, såsom liggande, liggande på sidan, på alla fyra och sittande. Samt Olga Rönnberg där jag suger in naveln under 20 sekunder och sen suger jag in ytterligare på utandning 5 gånger. 

Jag tar även en/ett par kortare promenader dagligen. En kvart har det blivit som längst hittills, successivt. Jag får ta allting successivt. Heja heja! Har dock börjat känna av lite smärta i underlivet som att musklerna är trötta efter allt som behöver "hållas uppe invändigt". Svårt att förklara men jag minns att jag kände samma med Freja. Då kunde jag ha så ont ibland att jag var tvungen att sätta mig ned stundvis om jag t ex diskade. Vi får se hur det blir den här gången! 

(null)

Här har vi kroppen 1 vecka efter förlossningen. Sakta men säkert går magen tillbaka. 

Ska tillägga att slutvikten som gravid blev 82,6 kg och när jag vägde mig igår låg jag på 74,8 kg. Sakta men säkert sjunker vikten. Med Freja hade jag gått ner 10 kg efter 2 veckor, bara som jämförelse :) 
Min resa | |
Upp