Träning efter graviditet och förlossning

Kroppen är lite sådär allmänt degig och ur form efter 9+ månader som gravid. Och en förlossning är även den en jäkla prövning för kroppen. Efter förlossningen fick jag en jäkla träningsvärk (som håller i än, såhär 5 dagar efter) och underlivet blev otroligt svullet. Bäckenet känns fortfarande instabilt och det är svårt att resa sig upp med ett ben. Det hugger liksom i ljumskarna. 

Så med andra ord är kroppen allt annat än på topp. Magmusklerna är ju inte heller där dom ska vara så ländryggen får jobba lite mer än den egentligen borde göra. Men något som är extraviktigt att trycka på är bäckenbottenträning. SÅ VIKTIGT! En timme efter förlossningen började jag med små, lätta knip för att försöka hitta tillbaka. Nu börjar jag kunna ta i mer och mer, så det går snabbt framåt! En bra och enkel start som ger så mycket tillbaka!

En bra grund för att få ihop magmusklerna igen och apropå dom har jag börjat med aktiveringsövningar för dom. Övningarna är till för att jag aktivt ska kunna koppla på magmuskulaturen när jag promenerar, tränar och så vidare. Efter graviditeten kopplas tyvärr inte magmusklerna in automatiskt då de har vilat så länge. Därför dags att aktivt göra det! :) Nu har resan tillbaka börjat!

(null)

Bilden ovan är från två dagar efter förlossningen. Så coolt hur allt går tillbaka!


Min resa | |
Upp