Gravid vecka 40 och 5 dagar kvar till BF

Igår gick vi in i vecka 40 (39+0), den härliga sluttampen är här. De där olidliga veckorna då jag är så trött på att vara gravid och otymplig samtidigt som bebis kan komma närsomhelst! Detta resulterar då i en massa googlande på vad som kan vara olika tecken på att förlossningen startar samt att leta tecken hela dagarna. Dock vet jag ju av tidigare erfarenhet att när väl förlossningen startar så märker jag det. Det är ingen liten diffus smärta någonstans utan det är brutalt. 

Idag var vi i alla fall hos barnmorskan, bebis och jag. Freja sover en natt hos mormor och morfar så hon slapp följa med. Där såg allting bra ut, förutom att bebis nu har gått från ruckbar till rörlig igen. Superkul... det innebär alltså att om vattnet går behöver jag lägga mig ner och ringa förlossningen för att snarast möjligt komma in för undersökning. Allt för att inte riskera att navelsträngen kommer i kläm. 

Annars mår jag ganska bra. Jag känner mig lite piggare, vilket går i vågor. Trycket neråt jag haft har försvunnit, då bebis ju flyttat uppåt igen. Så istället har jag halsbränna, då har jag hellre ett tryck neråt som säger att bebis är på väg åt rätt håll.... Ont i kroppen till och från, behöver vila emellanåt på grund av sammandragningar eller förvärkar. Jag antar att det är förvärkarna som gör att det gör ont emellanåt och då vilar jag. Väldigt tydligt tecken, dags för rast. 

Nu hoppas vi att lillen där inne snart är redo att göra entré!

(null)

Gravid med syskon | |
Upp