"Träningen kan få katastrofala följder"

 
Jag fick se ovan artikel/filmklipp från Aftonbladet och kände "Vilken katastrofal rubriksättning!". Det finns redan de gravida som är rädda för att träna, inte ska väl media fortsätta spä på den rädslan?! Hur pass orutinerat får det bli? Om man bara läser den där texten går det att tolka den som att du ska absolut inte, för allt i världen, träna när du är gravid. Men vet ni vad? Det är inte alls farligt. Nej, du kan inte träna exakt på samma sätt som du gjorde innan och ja, du behöver tänka dig för när du tränar.
 
Men när det sker snabba förändringar i livet måste vi väl alltid anpassa livet därefter? Även när det gäller graviditet! Mitt tips är att köpa någon bok om gravidträning eller googla sig fram på nätet, det finns hur mycket information som helst! Det jag undviker är bland annat att göra utfall där jag pressar all vikt på ett ben, vilket snedbelastar bäckenet. Jag kör inte heller mina spinningpass då rekommendationen är att inte stå upp och cykla då även det kan snedbelasta bäckenet.
 
Jag tränar inte de yttre, raka magmusklerna och jag tränar inte benpress då det kan orsaka ett alltför högt buktryck. Men det absolut viktigaste av allt är att lyssna på sin kropp, den vet exakt hur mycket du klarar och inte klarar. Du ska klara av en förlossning, självklart behöver du vara i form för det.
Träning | Gravidträning | |
Upp