Gravid vecka 37

Vid det här laget väger barnet cirka 3 kg och är ungefär 48 centimeter långt, men det kan skilja sig väldigt mycket mellan olika barn. Barnet fortsätter att träna sina lungor genom att suga in och trycka ut fostervatten. Lungorna är det sista hos barnet som blir färdigutvecklat. Många barn sjunker längre ned i bäckenet vid det här laget, så pass långt ner att det inte går att rucka på huvudet. Bäckenet vidgas och många gravida kan få svårt att sova. 
 
Den senaste veckan har bestått av ganska mycket smärta. Det gör ont inuti, i bäckenet då jag antar att det är ett litet barn där som trycker på nedåt. Till och från när jag har stått upp väldigt mycket får jag ont i ryggen och jag blir ganska snabbt trött. Igår var jag och Pontus på stan och gick runt i cirka 1,5 timme och jag var bra trött efter det!
 
Huvudet är ännu inte fixerat utan det är rörligt. Förhoppningsvis har huvudet fixerat sig inför nästa besök! Jag har fem arbetsdagar kvar att göra innan jag får vara hemma på heltid för att vila inför förlossningen. Det känns bra! Skönt att jag snart ska få vila upp mig, det börjar bli jobbigt att jobba. Idag tror jag att jag hade en nerv i kläm delar av dagen, får se hur det känns imorgon. Hade lite svårt att stödja på höger benet och det ilade lite obehagligt. 
 
Imorgon är vi i vecka 37+0 och går alltså in i veckaa 38!
 
 
 
Graviditet | Gravid vecka 37 | |
Upp