USA valet

Det är ganska sorgligt hur mycket USA valet påverkar oss här i Sverige och övriga världen. USA är en super makt och de är inte sena att anmärka det också. Man kan säga att den person som blir president där är en viktig händelse för världen och särskilt nu när den västländska världen är i en finanskris. Där det från början var USA som hade det svårt.

Idag är väst-världen i en finaskris och det innebär att supermakten och den starka ekonomin i USA måste hjälpa alla andra länder. Det är det berömda krispaketet som är av vikt. Sedan har vi det berömda Irak-kriget som man egentligen inte förstår. Varför skulle USA in där från första början? För att visa sin avsikt med sin anti-terrorattack-politik? Även kriget tror jag har en stor betydelse för det amerikanska valet. 

Jag anser att miljön vore en sak som man borde tänka mer på i USA. Vad jag har läst så är just McCains och Obamas tanke att tänka mer på miljön, fastän McCain vill sänka bensin-priset ytterligare. Vad hjälper det då? Pucko! Jag tror att USA behöver förändringar. De lever som kungar i en värld där alla andra anpassar sig! Det borde dom också göra.

Att styra en supermakt kan ta andan ur vem som helst. Men sedan har presidentkandidaterna gett sig in i leken också. Har man gett sig in i leken får man leken tåla! Förhoppningsvis vet dom vad det är dom har att kontrollera och får inget maktbegär. De har en av världens största arméer och inte nog med det så har de många allierade att ta hand om och en stor befolkning. Kan man tillgodose alla?

Det var min tanke för idag och jag tror att man bör ha detta i huvudet egentligen. Hur hemskt det än låter. USA påverkar oss alla! Självständiga? Allt är ett rävspel.

Puss
Allmänt | |
Upp